Marija Bistrica

We wrześniu pisałem trochę o mojej podróży po Chorwacji... ale relacja została przerwana nawałem zawodowych obowiązków. Na dysku twardym zostało mi jeszcze trochę wakacyjnych fotek i dopiero dzisiaj miałem czas i ochotę zająć się nimi.

Już w drodze powrotnej zahaczyliśmy o małe miasteczko Marija Bistrica. Chociaż jestem zdecydowanym antyklerykałem, nie unikam miejsc związanych z religią, a wręcz przeciwnie, staram się zawsze je zobaczyć, aby znaleźć jakieś interesujące szczegóły.

Miasteczko jest odpowiednikiem naszej polskiej Jasnej Góry, znajduje się tu kościół z kultową Czarną Madonną. I to zastanawiające... o co chodzi z tymi czarnymi madonnami? Wprawdzie według wielu badaczy, Jezus był czarny... ale czy wierni zdają sobie w pełni z tego sprawę, czy to akceptują, czy w ogóle o tym myślą... a może jest zupełnie inne wytłumaczenie "wysypu czarnych madonn"? A jest ich na całym świecie naprawdę sporo.

Ale żeby było śmieszniej, jest to czarna madonna zwana Maryją Bystrzycką, a ściślej "Matką Boską Śnieżną". I o ile pojedynczy przypadek takiej nazwy można by zrozumieć, to sama Wikipedia podaje, iż na świecie sporo jest miejsc związanych z kultem Matki Boskiej Śnieżnej, także w rejonach, gdzie nie pada śnieg.

My, badacze kultury słowiańskiej, ogarniamy to jednak wiedząc z jakiej tradycji katolicyzm wywodzi się. Do czego zresztą nawiązuje wielka pisanka znajdująca się przed kościołem. Zainteresowanych zapraszam do fotek.

Pisanka

P.S. 1: Dziad Mróz wraz ze Śnieżynką szybko zmierza do Polski.

P. S. 2: Gdy w jednym z małych sklepików w tym miasteczku kupowałem bułkę z nadzieniem orzechowym, zrozumiałem w końcu etymologię słowa "Ziemia" (zemlja). Choć nie wyklucza to różnież jakiegoś związku ze słowem "żmija" (jak chcieliby niektórzy badacze).

Komentarze

  1. Aby zrozumieć Czarne Madonny należy zmienić paradygmat poznawczy.
    To dobry punkt zaczepienia by pójść dalej i zobaczyć więcej:
    http://www.gnosis.art.pl/e_gnosis/aurea_catena_gnosis/prokopiuk_ogdoada06.htm
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz